Kriser som kräver kriskommunikation kan uppstå när som helst, oavsett om det handlar om produktionsproblem, dåliga leveranser eller hot mot verksamheten. För att hantera dessa situationer på ett effektivt sätt är det viktigt att ha en klar och tydlig strategi för kriskommunikation på plats. Oavsett om du driver ett företag eller arbetar inom en organisation är det avgörande att veta vad man ska göra i en kris och vad man inte bör göra. Här är några viktiga aspekter att se över:
Förbered dig grundligt
Öppen kommunikation
Hitta rätt tonläge och anpassa ditt budskap
Det är viktigt att hitta rätt tonläge i er kriskommunikation. Till exempel, om det handlar om en teknisk fråga, kan tonen i kommunikationen vara mer teknisk och detaljerad. Om det är en mer allvarlig kris, kan tonen vara mer empatisk. Detta är också en bra tid att anpassa ditt budskap till respektive målgrupp. Till exempel, om du kommunicerar med kunder, kan budskapet handla mer om att lösa problemet och deras hälsa eller trygghet.
Undvik att blunda för problemet
Ta ansvar och åtgärda problemet

Vi på Louder Family ger dig verktyg och strategier i syfte att förbereda dig för potentiella eller hantera befintliga kriser. Med vår omfattande erfarenhet av krisplanering och kommunikation är vi övertygade om att vi kan få din organisation på rätt spår. Kontakta oss för att så pratar vi om hur vi kan skräddarsy en plan för just er.