Att driva ett företag kan ibland vara tufft, speciellt när det kommer till att bibehålla och öka kundbasen. Det kanske är så att det dags att återuppliva företaget med ett nytt varumärke. För vad gör man när företaget har varit på marknaden i flera år, och ni börjar se en nedgång i försäljningen? Se över om nedan punkter är vad ert företag önskar att uppnå – och om ett nytt varumärke isåfall är lösningen.
Ni vill få uppmärksamhet från nya kunder
Ni vill förnya er image
Ett nytt varumärke innebär också förnyelse av er varumärkesimage. Om ni har funnits på marknaden under en längre tid, finns det en chans att ert varumärke kanske börjar se lite trött ut eller därmed inte längre lika attraktivt för kunderna. Genom att återuppliva företaget med ett nytt varumärke kan ni ge ert företag en förnyelse och förbättra kundens uppfattning om det.
Ni vill anpassa er till nya trender och målgrupper
Ett nytt varumärke öppnar upp möjligheter att anpassa till nya trender och målgrupper. Nya trender och demografiska förändringar kan innebära att er befintliga kundbas minskar. Det kan därmed vara dags att marknadsföra er mot en annan demografisk grupp. Genom att införa ett nytt varumärke kan ni lättare anpassa ert varumärke för att fånga upp nya trender och målgrupper.
Ni vill öka er konkurrenskraft
Ni vill skapa eller stärka en varumärkesidentitet
Slutligen kan ett nytt varumärke skapa en ny eller stärka den befintliga varumärkesidentiteten. En ny eller uppdaterad logotyp, färgschema eller kampanj kan hjälpa er att urskilja er från konkurrenterna. Detta gör det enklare för kunderna att lägga ert varumärke på minnet. Ju mer tydligt och engagerande varumärket är, desto mer övertygande blir företagets image för kunderna.