Mäta er kampanj för omprofilering

Att mäta er kampanj för omprofilering – hur framgångsrik var den?

En omprofilering kan vara en effektiv strategi för att öka försäljningen och positionera ett varumärke på rätt sätt. Men hur vet ni om er kampanj för den var framgångsrik? Genom att mäta er kampanj för omprofilering! Ni behöver då veta vilka digitala och fysiska kanaler som är viktiga att övervaka. Vi tittar närmre på vilka de är för att se era resultat. Detta i syfte att kunna ta beslut om hur ni kan förbättra era framtida kampanjer.

För att mäta framgång för er företagskampanj för omprofilering, bör ni se över följande digitala kanaler:

Hemsida

Er hemsida är ofta den primära källan till information om ert företag och varumärke. Genom att övervaka sidvisningar, klick och andra engagemang på ditt webbinnehåll kan ni få en bättre förståelse för hur intressenterna engagerar sig med din kampanj och ditt varumärke.

Sociala medier

Sociala mediekanaler har blivit mer och mer populära för kampanjer. Genom att mäta prestanda på dessa plattformar, kan ni mäta hur många personer som ser ditt innehåll, delar det och kommenterar på det.

Emailmarknadsföring

Att ha en opt-in e-maillista minskar risken för att dina meddelanden skulle klassificeras som spam. Genom att skicka kampanjer till din e-maillista och spåra interaktioner kan ni ta reda på hur dina abonnenter engagerar sig med dina meddelanden.

När det gäller fysiska kanaler, är följande viktiga att övervaka:

Reklamannonser

Om ni har annonserat i tidningar eller på out-of-home reklam (som annonser på bussar eller billboards), då är det viktigt att följa med antalet människor som sett din annons och visat intresse för ditt varumärke. Då det inte går att spåra på samma sätt som online, kan ni se över hur trafiken i allmänhet har sett ut under de datum kampanjerna gått. Ni kan även ha en QR-kod till önskad destination som är mätbar.

Events

Om ni har deltagit i events och mässor, kan ni mäta antalet besökare i er monter och andra engagemang på eventet. Detta i syfte att se huruvida ni har lyckats skapa intresse kring ditt varumärke eller ej.

Mäta er kampanj för omprofilering

Genom att mäta er kampanj för omprofilering via dessa kanaler och analysera datan ni får in, får ni en bättre förståelse för hur framgångsrik din företagskampanj för omprofilering har varit. Ni kan identifiera identifiera vilka kanaler som fungerade bäst och vilka som behöver förbättras. Denna information kan hjälpa dig att justera er budget och strategi, så att ni kan skapa mer effektiva kampanjer i framtiden och därigenom välja vart ni lägger ert krut.

På detta sätt får ni en viktig konkurrensfördel på marknaden! Vi hjälper er samla in och analysera data och sätta strategi för aktiviteter framåt. Och utförande av aktiviteterna, för den delen, om ni behöver det. Kontakta oss så kan vi diskutera vad just ni behöver – för att maximera era resultat!