5 tips för SEM (betald sökmotormarknadsföring)

Vill du få mer trafik och öka ditt varumärkes kännedom? SEM kan vara lösningen! Ordet SEM står för Search Engine Marketing och handlar om att genom att betala få en webbsida att synas högre upp bland sökresultaten på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo.  

Vi har pratat med Johan, SEM-expert som delat med sig av sina 5 främsta tips för en framgångsrik kampanj:

Ha väldefinierade visioner och mål  

Definiera vad du tycker är viktigt och vad du vill ha ut av din kampanj. Är det mängd klick, trafik som resulterar i engagemang eller är målet att öka ditt varumärkes kännedom? Oavsett vilket mål du siktar på, se till att eftersträva din vision och följa de mätpunkter som är relevanta.  

Fundera extra på: Är det viktigt med många klick om väldigt få som klickar på annonsen konverterar/konsumerar? Oftast inte, därför är det viktigt att du definierar kampanjens mål och målgrupp redan innan du börjar med uppsättningen av kampanjen.

Gör en sökordsanalys  

När du definierat din målgrupp bör du utreda och analysera den potentiella kundens sökbeteende på nätet, något som kan göras med en sökordsanalys, även kallat nyckelordsanalys. Google har bland annat ett verktyg för detta – Google Keyword planner. Det kan användas för att se hur många som söker på ett eller flera sökord, och under vilka delar av året som utvalda söktermer söks efter som mest. Det är därmed ett optimalt verktyg för att utreda potentialen hos olika sökord baserat på mängden trafik de genererar.  

Tips: Verktyget hjälper dig också att hitta relaterade sökord, som också är värda att synas för. Till exempel om mitt nyckelord är kommunikationsbyrå, kan det varieras genom: Kommunikationswebbplats, kommunikationsnyheter, bästa kommunikationsbyrån, kommunikation Stockholm. Relaterade sökord kan du hitta genom att kolla på keyword ideas sektionen.  

Reflektera över ”negativa sökord” 

Om ditt nyckelord är brett, bör du försöka hålla koll på de faktiska referensnyckelorden som utlöser dina annonser. Det handlar om att få en mer exakt match och ta bort oönskad trafik som du i onödan betalar för. Genom att lägga till negativa sökord, alltså sökord som du inte vill ska utlösa din annons, säkerställer du att din annons bara visas i de mest relevanta sökningarna. Det kan ibland vara svårt att veta på förhand vilka sökord det är som triggar dina annonser i onödan. Därför är listan med negativa sökord någonting som du uppdaterar löpande under dina kampanjer.  

Exempel: Om du har ett brett nyckelord som kommunikation kanske du inte vill att din annons ska visas om någon söker på ”kommunikationsbyrå” eller ”kommunikation tips”. Då är ”byrå” och ”tips” dina negativa sökord.  

Reflektera över publiceringstid  

Du kan ställa in den tid på dagen som du vill att dina annonser ska visas, samt justera procentandelen av din budget för en viss del av dagen. Om du har en mindre budget att röra dig med kan detta vara ett effektivt sätt att spara lite extra pengar på. Detta görs med fördel om du vet vilken tid på dygnet dina kunder är mer benägna att söka efter just det du erbjuder. På så sätt får du ut det mesta av din budget under ditt bestämda tidsfönster och använder mindre budget vid de tider som är mindre benägna att ge dig affärer.  

Tänkbart: I princip alla verksamheter har tidsfönster där människor är mer benägna att göra affärer. Människor som letar efter middagsrestauranger letar kanske till exempel mellan 15:00 – 18:00. Oftast surfar människor runt på internet efter saker som inte rör deras arbete före, efter eller runt lunchtid under en vanlig arbetsdag.  

Testa och granska!  

Sist men absolut inte minst, granska dina annonsresultat konsekvent och kontinuerligt. För att få största möjliga pengar på dina annonser måste du fortsätta att granska resultatet och gör justeringar/förbättringar som att lägga till nyckelord upptäckta från de faktiska sökfrågorna, lägga till negativa sökord och höja eller sänka bud. Gör du inte det är du på väg mot ditt största sökmotormarknadsförings misstag! 

Ett extra knep: Tänk på att ta lärdom från SEM när du jobbar med SEO. Om en betald annons funkar extra bra kan SEO hämta inspiration och använda texterna i optimeringen med målet att öka antalet klick.

Nu har du några enkla tips att röra dig med när du nu ska påbörja arbetet med SEM. Att satsa på en värld inom sökmotormarknadsföring kan vara skrämmande till en början, men när du är varm i kläderna kan du bli förvånad över hur mycket det kan bringa, även med en liten budget.  

Behöver du hjälp med att komma igång finns vi här. Våra medarbetare är experter på SEO/SEM och hjälper gärna till med att få ditt varumärke synligt i Google-djungeln.  Kontakta oss på:

[email protected]  eller