Halo, Microsoft X-BOX-spel

Halo, Microsoft X-BOX-spel

Lansering av världsspelet Halo
Konsert, awardwinning, event, koncept, design, Art Direction

Det här caset är så pass gammalt att till och med ordet eventbyrå var hett. Louder Family härstammar från just den genren och fick briefing av Microsoft inför släppet av spelet Halo. Som alltid när det rör sig om en subkultur, är det av högsta vikt att målgruppen är villig att ta emot budskapet med öppna armar, annars kommer varken de, deras följare eller industrin att följa efter.

Lösningen på problemet var att skapa ett skådespel där själva huvudrollsinnehavaren i spelet, Masterchief även spelade huvudrollen i lanseringen.

Projektet tog form och var så pass spetsigt att projektägaren hos Microsoft nämnde att hans jobb stod på spel om vi inte lyckades med det vi föreslagit.

Lösningen var en konsert i Berwaldhallen, där de Kungliga filharmonikerna spelade. Kungliga kören sjöng och den extrema dansgruppen North 64 stod för showen.

Med hjälp av motion graphics och en tillhörande dräkt programmerade vi så att en digital Masterchief dansade som en av deltagarna i baletten. Filharmonikerna lade sex månader på att tolka Halo, och skapade en unik konsert.

För att nå ut i mer oväntade kanaler så engagerades Backyard Babies som framförde en av låtarna tillsammans med filharmonikerna. Ett liknande band från varje nordiskt land fick också möjlighet att sprida budskapet till våra grannländer. Samarbetet gick så djupt att Dregen kunde ses tatuera Halo över bröstet på en välkänd coretidning.

Detta projekt genomfördes innan sociala media fanns, men vi synliggjorde alla stegen i projektet via blogg, något som kändes nytt då. Bloggen i sin tur gjorde så att när vi släppte biljetterna till föreställningen så tog de slut på fem minuter.

Projektet var lyckat i så många olika aspekter att lanseringen till och med nämndes i Microsofts årsrapport och hjälpte till att höja värdet på detta amerikanska, börsnoterade företag.

Som byrå vann vi utmärkelsen Best Practice i världen, av Microsoft. Vi vann även Gyllene Hjulet (som vi för övrigt har slutat att tävla i sedan den dagen) och även ett guld i PR-branschens gala SPINN.

Idag, när vi är mer av en nutida reklambyrå så är detta fortfarande ett tydligt exempel på vad som går att åstadkomma med en bra idé, ett stort kundförtroende, välriktad energi och god projektledning.