Plogga

Plogga

Att skapa och lansera ett världs-movement
Koncept, design, Art Direction, branding, sociala media, webb, strategi, taktik, PR, influencer marketing

Går det att skapa en världstrend, ett nytt begrepp och en folkrörelse utifrån en ganska spretig idé om renhållning och hälsa? Jodå, det går utmärkt! Idag har Plogging tagit över världen. Så här gjorde vi när vi skapade Plogga.

2016
En solig dag i april 2016 kom trailrunning-gurun Erik Ahlström in på vårt kontor på Södermalm. Han var ambassadör för Håll Sverige Rent och tyckte inte att det räckte med skräpplockardagar en gång om året, hälsoaspekten involverades inte tillräckligt.

Han hade länge försökt få igång snacket om något han kallade Plogga, en sammanslagning av orden plocka skräp och jogga, men inte lyckats nå ut.

Självklart ville vi hjälpa till med det här! Vår AD Linnea Härjerud som arbetat på Naturskyddsföreningen, och projektledare Ulf Mård som var engagerad miljökämpe sedan många år tillbaka, blev eld och lågor.

Vi identifierade ett mål med Plogga och vår förhoppning var att vi skulle kunna skapa en miljö- och hälsotrend som skulle sträcka sig från norr till söder i hela landet. Något som företag skulle vilja engagera sig i och sponsra, och som privatpersoner kunde göra i grupp och bli glada av.

Vi hade flertalet workshops där vi fick identifiera målgrupper, strategier och taktik. Vi skapade strategier för sociala media, tog fram en grafisk identitet där det var viktigt att man fick känslan av energi, glädje, nytänkande och framåtanda. Det var viktigt med ett uttryck som inte såg för mossigt ut, att nå ut även till de som inte redan är miljöintresserade naturmänniskor, utan att nå längre. Vi ville få varenda kotte att finna glädje i att Plogga. En bra blandning av viktig och allvarlig information om skräpets påverkan i hav och natur, samt förslag på lösningen på problemet: att Plogga.

Innan vi drog igång projektet Plogga fanns det en utbredd uppfattning om att det är äckligt att plocka skräp. Den utmaningen skulle vi också lösa. Man ska vara en stolt Ploggare som känner sig fräsch, glad och pepp.

2017
Det hela tog fart och spred sig snabbare än blixten.

Vi jobbade med PR, gästade TV4 Nyhetsmorgon, SVT, flertalet tidningar och föreläste på företag.

Via Ploggas Facebooksida kunde privatpersoner kontakta oss för hjälp med ordna ett Ploggingevent i sin stad. Foton från alla ploggingrundor publicerades som kontent på Ploggas Facebook.

Ploggas hemsida lanserades (idag har de gjort om den, så vi kan inte längre stå för varken design eller kod av den men visar upp vårt arbete här nedan.) och någonstans här verkade det som att hela Sverige Ploggade. Plogging hade även vid det här laget krupit utanför Sveriges gränser; det Ploggades i Indien, Brasilien, New York, London… ja praktiskt taget överallt. Tidningar och nyhetskanaler från världen över vällde in för att göra intervjuer med Erik och filma Plogging och dess grundare.

2018
Plogga blev utsett till årets nyord 2017, vilken grej!

Ett gott tecken på att man lyckats med något är att andra kopierar ens koncept. Rörelser där man till exempel åkte kanot och plockade skräp blommade upp till höger och vänster, världen över. Alla ville bidra till att rensa upp i naturen och våra vattendrag.

Andra gick steget längre och låtsades att den rörelse med Plogging som vi byggt upp, var deras idé.

2019
Tillslut var det ändå dags för oss på Louder Family att lämna över Plogga till Erik Ahlström. Konceptet var tillräckligt välpaketerat för att han skulle kunna fortsätta att sprida budskapet. Idag är McDonalds officiell sponsor till Plogga, och kedjan har gjort en omvändning gällande sina egna miljö- och hälsovärderingar.

Det går att göra skillnad och det går framför allt att skapa ny kultur, mänsklig kraft och göra någonting riktigt, riktigt världsstort. Något globalt. Med rätt metoder och strategier, kunskap, visuell kommunikation och projektledning så går det.

Så gick det till, när vi grundade Plogga.