Polyver Sweden Rebranding

Polyver Sweden Rebranding

rebranding, logotyp och visuell identitet

Vi på Louder Family tog med Polyver på en rejäl varumärkesresa med start i positionering, re-branding och vidare in i att skapa design av enheter, marknadsstrategi, taktik och innehåll för alla deras kanaler.

Bakgrund
Polyver är ett svenskt företag som tillverkar marknadens kanske varmaste vinterboots i en fabrik i Jämtland. De använder en speciell teknologi för att tillverka skor som håller värmen i ner till -40 grader. Dom är lätta, varma, vattentäta och superbekväma.

Louder Family upptäckte att varumärket hade tappat bort sin identitet inom både företaget och varumärket. Polyver hade börjat tappa mark. För att matcha företagets produkter, mål och visioner för framtiden stod det tydligt vad som behövde göras:

Polyver behövde hjälp av Louder Family att göra en fullständig re-branding.


Positionering
Louder Family arbetar efter en unik branding- och positioneringsmetod som kallas för 4D-branding.

Genom undersökningar i positioneringsprocessen framkom det att människor inte visste vad Polyvers varumärke står för. Man förknippades med hård attityd och väderlek, och det var inte vad man strävat efter.

Louder Family utvecklade därför en ny positionering för att hjälpa företaget att nå ut på en bredare marknad. För att göra det, behövde Polyver bli ett varumärke som lockar alla människor, oavsett väderlek.

Vi kom fram till att Polyver måste stå för tidlös kvalitet. Varumärket ska lova varma, sköna och kvalitativa produkter för ett rikare och gladare utomhusliv. Det var även viktigt att framhäva att Polyvers produkter tillverkas i Sverige. Vi ville påvisa produkternas kvalitet genom hela produktionskedjan med bra villkor för både människor och miljö.

Varumärket behövde även fungera på andra marknader. Från Norden genom Tyskland, Frankrike, England och ända bort till USA och Ryssland.


Lösning
Polyver behövde en hård re-branding och det det innebar ett helt nytt visuellt uttryck.

Det var viktigt att behålla gamla kunder och signalera varumärkets ursprung och historia. Därför byttes logotypen ut och den gamla symbolen med en Isbjörn som brukade signalera hård väderlek, förvandlades till en varm svensk brunbjörn.

Namnet är en stor del av ett varumärkets identitet. I nästa steg valde vi på Louder Family att döpa om företaget till: Polyver Sweden. Till detta lades en tagline till:
“Enjoy Outdoors”.

Det nya varumärket använder en speciell gul och blå genomgående som accentfärger i all design, scenografi, omgivning, rekvisita och kostym i bilder och film. Man arbetar även med en naturkvistad papperstextur som direkt för tankarna till naturen.

Färgerna och texturen, tillsammans med björnen och formerna i typografin, för både tankarna till Sverige och svarar väl på den position som företaget behövde ta på marknaden.

Polyver Sweden blir ett inspirerande varumärke, och för att understryka bolagets rötter och grundande åkte vi på en tidsresa och ramade in det hela med:
Est 2005.

I samband med lanseringen av varumärket lanserades även Polyver Swedens nya skomodell som döptes till Polyver Sweden Classic Winter.


Kommunikation
Med avstamp i den nya visuella identiteten tog Louder Family en fram helt ny hemsida och E-handel för Polyver Sweden.

Vi har även arbetat aktivt med Polyver Swedens sociala medier på Instagram och Facebook, samt med PR.

Som en del av kommunikationen skapade vi en serie filmer som täcker olika årstider, aktiviteter och inspirerar målgruppen.

Målsättningen var att bygga varumärket genom att visa fantastiska miljöer och situationer. Dom utspelar sig under flera årstider och transporterar tittare till platser och förstärker deras anknytning till varumärket. Filmerna används genomgående i alla Polyver Swedens kommunikationskanaler.


Resultat
Den nya visuella identiteten och hur Louder Family har implementerat den, har gjort att varumärket fullkomligt exploderat på marknaden.

Redan två månader efter lansering hade Louder Family sett till så att Polyver Sweden slagit försäljningsrekord.

Vi har hjälpt Polyver Sweden att ta den position man vill ha på marknaden. Vi har nått ut med varumärket på Instagram och Facebook, och även drivit trafik till Polyver Swedens nya hemsida.

Ökning i direkttrafik till hemsida:
104%

Ökning av sök på varumärke
419%

Ökning av följare på sociala medier
89%