Sefina Pantbank och Hammarby Fotboll

Sefina Pantbank och Hammarby Fotboll

V.I.B – Very Important Bajare, en sponsoraktivering
Awardwinning, Koncept, design, Art Direction, webb, tävling, sociala media, PR, sponsorskap

Nu är vi inne på en tredje fantastisk säsong med V.I.B-Very Important Bajare, ett stående sponsorskap för Hammarby Fotboll som vi hjälper vår kund Sefina Pantbank att aktivera.

2019 vann vi tillsammans med Sefina Pantbank pris för bästa sponsoraktivering på Bajengalan, vilket vi såklart är superglada för!

Målet? Att få målgruppen (hammarbyare) att upptäcka Sefina Pantbank och värdera ett föremål hos dem. Att få reda på vad någonting man äger är värt är ett första steg i att lägga upp ett pantlån på ett föremål. 2020 är den tredje framgångsrika säsongen som vi kör kampanjen V.I.B..

Vi tog fram konceptet V.I.B., som står för Very Important Bajare, med tillhörande elektroniskt V.I.B.-kort i mobilen. Det leker med uttrycket V.I.P., Very Important Person och sparkar uppåt, lite med glimten i ögat vilket passar målgruppen som handen i handsken.

Till den här aktiveringen och kampanjen har vi för utom konceptet tagit fram kampanjsajt med ett tydligt cta där man skaffar sitt V.I.B-kort, ett digital medlemskort direkt i mobilen, skapat grafik till olika enheter på arenor (sarg, storbild mm), gjort strategi och content för sociala medier, jobbat med PR samt fått med oss andra sponsorer till Bajen med på tåget att sponsra V.I.B i sig.

Om du har ett digitalt V.I.B.-kort får du ta del av grymma treats och tävlingar samt rabattkoder från både Sefina Pantbank och andra sponsorer såsom Silja Line, Bajen premium, Carclass och Evident Clean. Man kan vinna biljetter till V.I.B-loge på matcher, signerade matchtröjor, bollar, halsdukar, resor, hemelektronik och mycket mer

Genom att också bjuda in andra Hammarbysponsorer sätter vi Sefina Pantbank i en position där de inte blir lika beroende av fotbollsklubbens inhouse-byrås välvillighet, det blir istället en självständig kampanj tydligt riktad direkt till Hammarbyare.

För att få sitt digitala V.I.B.-kort besöker man www.vib.sefina.se, gärna via sin mobil, och värderar ett föremål hos Sefina Pantbank helt kostnadsfritt online, med hjälp av ett foto på föremålet. Man skriver även en motivering till varför man ska vinna fina treats från Bajen, Sefina Pantbank och V.I.B-sponsorerna.

Det digitala V.I.B.-kortet är personligt, går att spara till mobilens startskärm och ändrar utseende för varje år.

Vi sprider kampanjen bland annat via Hammarbys sociala mediekanaler, Sefinas egna kanaler, via PR, artiklar i traditionella media samt på storskärmar och i sargen på arenan.

V.I.B. är en av målgruppen oerhört omtyckt kampanj som ger tydliga Resultat hos vår kund. Vi ser fram emot att fortsätta med V.I.B-kampanjen även nästa säsong.

Motivering till vinsten: “Genom att ha investerat stort i skapandet av en helt egen och anpassad unik aktivering, som i sin kommunikation landat i klubbens färger och former har denna aktivering blivit mycket spridd och uppskattad. Aktiveringen har engagerat klubbens supportrar på att varmt, trevligt och generöst sätt. Tack vare skapandet av konceptet “V.I.B – Very Important Bajare” har Sefina Pantbank hittat sin lyckade plattform för vidare kommunikation inom ett givet Hammarbytema”
Så här enkelt skaffar du V.I.B-kort i mobilen. Gå till vib.sefina.se, värdera ett föremål helt kostnadsfritt genom att fotografera och skicka in, (du får svar via mail av Sefina pantbanks värderingsexperter). VIPS så har du ditt personliga V.I.B-kort med personliga rabatter, som du sparar ner till mobilens startsida. Alla med V.I.B är dessutom med och tävlar om grymma priser.
Den här filmen snurrar på storbild på Tele2 Arena, samt på alla andra skärmar inne i utrymmet.
Här är ett exempel på hur V.I.B hör av sig i Insta stories, olika budksap varje vecka.
Några lyckliga V.I.B-are vann V.I.B-biljetter med middag, egen loge, visning av arenan och omklädningsrummet och meet and greet med spelarna.