Sefina Pantbank Webb

Sefina Pantbank Webb

webb, hemsidedesign, ui, ux, webutveckling, innehållsarkitektur, content
mirakulös förvandling av sefina.se

Louder Family fick i uppdrag att skapa en uppdaterad webbplats för Sefina Pantbanks domän sefina.se. Vi fick i uppdrag att ta hand om både Design av Ui, Ux, utveckling, grundläggande copy för content för bolaget att bygga vidare på, samt innehållsarkitektur.

Sefina.se är en komplex websida då den innehåller både en web shop med 10-tusentals helt unika produkter, pantbelånings-system, värderings-system, kalkylatorer av olika slag, pressrum, blogg, kundportal för att hantera lån, livechatt, utbildande artiklar och mängder av viktig information till både köpare och låntagare. Sajten innehåller många kopplingar till externa databaser.

 Vi började med att analysera Sefinas dåvarande sajt. Efter mätningar insåg vi att den hade en enorm bounce rate, dvs att de besökare som landade på sajten lämnade den väldigt snabbt: sajten konverterade därmed väldigt dåligt i fler avseenden. Vi upptäckte även att sajten hade 4 olika menyer beroende på var på webbplatsen man befann sig, det var svårt att navigera och förstå var man var och vart man skulle.

En annan utmaning var textinnehållet. Det var skrivet främst i SEO-syfte för att ranka högt på google, men man hade i samma andetag tappat upplevelsen för besökarna och det var sida efter sida med långa texter där det blev svårt att hitta informationen man letade efter. Vi behövde skapa en bättre balans.

Vi behövde även göra en total uppgradering av teknikplattformen för att sidan skulle vara säker att använda, panta och handla på.

Hemsidan var inte responsiv, det vill säga att den fungerade dåligt i mobilen. Man såg också att övergripande delen av besökarna kom in via just mobilen. Vi bestämde oss därför för att tänka mobile first när vi designade om sidan.

Utseendet behövde också få sig ett rejält lyft så att det skulle andas nya Sefina Pantbank med den grafiska identitet vi under åren har tagit fram. Den gamla sajten var mestadels stora, långa stycken svart text på vit bakgrund, lite som textdokument. Det var svårt för besökarna att se vad som var viktig information. 

 Sefina önskade att sajten skulle bli lättnavigerad, interaktiv, snygg, snabbare och följa modern standard. De önskade såklart även att besökarna stannade kvar på sidan, klickade sig vidare, konverterade och att besökarna kom tillbaka flera gånger.

Vi strukturerade upp nytt innehåll, skalade av, la till nytt och strukturerade om för en bättre användarupplevelse. Vi skapade en ny, lättbegriplig meny och navigationsstruktur och såg till så att besökarna ville klicka sig längre och längre in på sidan med hjälp av många Call to Action-knappar och intressant lättbegripligt innehåll.

Vi designade om sajten med Ui och Ux som följer både Sefinas grafiska identitet och är up to date med modern, snygg och funktionell webbdesign. Vi tänkte mobile first, eftersom merparten av besökarna kom in via mobilen, utan att för den sakens skull glömma bort desktop.

 Vi gjorde köpflödet och filtreringen i webshopen smartare och mer lättbegripligt, gjorde det enkelt att värdera föremål online för att skapa kontakt för pantlån, och såg till så att de stora mängderna text menat för Googlerankning från den gamla sajten, istället blev artiklar som hamnade på en egen del av hemsidan med möjlighet för sök och call to actions.

Vi såg till så att det blev möjligt att på ett smidigt sätt värdera olika föremål online, samt beställa en Vintagebox när man väl bestämt sig för att man vill pantbelåna sitt föremål.

Vi designade även om belåningssystemet, den så kallade kundportalen, där användare loggar in för att se sina lån och köp, så att det matchade den nya looken på resten av sajten. Vi integrerar även auktions-kalendern på sajten.

Sefina hade behov av en snygg, funktionell kundservice-chatt, och det skapade vi såklart!

Vi gjorde också redaktörsupplevelsen smartare. Sefinas redaktörer för webshopen är personer som arbetar i deras butiker, och det behövde vara lätt att göra rätt med taggningar för filtreringen, då alla produkter de säljer är helt unika.

Se mer av förvandlingen i dokumentationen nedan och surfa in på sefina.se!