Windows 10

Windows 10

Lansering i Sverige
Koncept, design, Art Direction, tävling, film, event, sociala media, mediaplacering, guerilla, award winning

Vi på Louder Family har under många år hjälpt Microsoft och Windows med kommunikation, marknadsföring och reklam. Nu var det dags att lansera Windows 10 i Sverige. Louder fick uppdraget att aktivera lanseringen även denna gång.

Eftersom Windows riktar sig till alla, dvs. en riktigt bred målgrupp så valde vi att ta fram ett kommunikationskoncept som gick att dela upp och göra lite olika för varje sub-målgrupp. Det var viktigt att reklamen skulle få stor spridning digitalt, och man såg gärna att den skulle få viral spridning.

Marknadsföringen skulle gå att göra live på event, spridas via reklamfilm, sociala medier, YouTube prerolls och bild.

Windows ville berätta att nya Windows 10 är snabbare, smartare, säkrare och snyggare. Med Windows 10 får man det lilla extra. Målet var förstås att få så många som möjligt att uppgradera sina operativsystem till Windows 10.

Vi tog fram konceptet ”Upgrade Experience”! Vi valde att göra det hela med guerilla-touch, där vi överraskade folk på oväntade platser med oväntade härliga saker om de hade uppgraderat sin PC till Windows 10.

Några av nedslagen
Vi satte en butler på en busshållplats en regnig dag i Stockholm, och om man hade uppgraderat till Windows10, så fick man resa med bubbel och jordgubbar i en Limousin istället för med bussen. Den här videon var den första i serien, och fick viral spridning.

Vi fortsatte genom att åka till det stora spelkonventet Dreamhack för att nå gamers, som i de allra flesta fall använder Windows. Under festivalen delade våra butlers ut fina priser till dem som uppgraderade sin dator till Windows 10, och två lyckliga fick en uppgraderad resa hem, med helikopter. Våra butlers hade tillslut ett stort publikhav där folk jublade Windows 10. Även den här filmen fick viral spridning.

För att nå ut B2B besökte vi Dustin-mässan och tog över deras garderob. Alla med Windows 10 fick hänga in sina ytterkläder i en V.I.P.-garderob och fick extra fina treats, och två personer fick även en uppgraderad äventyrlig men säker resa ner till Microsofts monter från Globens tak.