Plogga
Marknadsföring, design & content, webb, event
Industri: Miljömedvetenhet
Om uppdraget
Går det att skapa en världstrend, ett nytt begrepp och en folkrörelse utifrån en ganska spretig idé om renhållning och hälsa? Jodå, det går utmärkt! Idag har Plogging tagit över världen. Så här gjorde vi när vi skapade Plogga.
2016: Uppdraget startar
Erik Ahlström kliver in på vårt kontor på Södermalm. Han är trailrunning-guru, han är ambassadör för Håll Sverige Rent och han är missnöjd. Missnöjd med hur svårt det har varit att lansera konceptet med att Plogga – att jogga och plocka skräp längs vägen.
Konceptet utformas
Vi identifierar ett mål med Plogga: Skapa en miljö- och hälsotrend som ska sträcka sig över hela landet – något för företag att engagera sig i och sponsra och något för privatpersoner ägna sig åt i grupp och bli glada av.



– Workshops för att identifiera målgrupper, strategier och taktik.
– Skapar strategier för sociala media
– Tar fram en grafisk identitet
Det vi strävar efter är ett material som ger känslan av energi, glädje, nytänkande och framåtanda. Dessutom blanda med viktig och allvarlig information om skräpets påverkan i hav och natur, samt förslag på lösningen på problemet: att Plogga. Dessutom vill vi ersätta en allmän uppfattning om skräpplockning som något äckligt till något mer positivt – en ”ploggare” ska kännas sig fräsch, glad och peppad.
2017: Konceptet lanseras
Vi jobbar med PR, gästar TV4 Nyhetsmorgon, SVT, flertalet tidningar och föreläser på företag. Via Ploggas Facebooksida kan privatpersoner kontakta oss för hjälp med ordna Ploggingevent i sina städer. Foton från alla ploggingrundor publiceras som innehåll på Ploggas Facebooksida. Dessutom lanseras Ploggas hemsida.
Vid det här laget verkar det som om hela Sverige Ploggar. Plogging har även krupit utanför Sveriges gränser – det Ploggas i Indien, Brasilien, New York, London … Tidningar och nyhetskanaler från världen över väller in för att göra intervjuer med Erik och filma Plogging och dess grundare. Dessutom blir ordet Plogga utsett till årets nyord – ett tecken på lyckad etablering av ett nytt koncept.
2018: Konceptet får eget liv
Folk visar en äkta vilja att rensa upp i naturen och våra vattendrag. Det uppstår rörelser världen över och konceptet breddas – exempelvis en där man paddlar kanot och plockar skräp. Andra går så långt att de själva låtsas ha byggt Ploggarörelsen. Vi tar det som ännu ett tecken på lyckad etablering.
2019: Uppdraget slutförs
Konceptet är välpaketerat och dess budskap kan nu bäras vidare utan Louder Familys hjälp. Idag är McDonalds officiell sponsor för Plogga och kedjan har också själv uppdaterat sina egna miljö- och hälsovärderingar.
Globala skillnader till det bättre
Uppenbarligen går att göra stor skillnad med rätt kunskap, strategier, metoder, visuell kommunikation och projektledning. Louder Family drev fram ny kultur, mänsklig kraft och känslan av att göra någonting riktigt, riktigt stort. Något globalt.
Resultat
Den nya visuella identiteten och hur Louder Family har implementerat den, har gjort att varumärket fullkomligt exploderat på marknaden. Redan två månader efter lansering hade Louder Family sett till så att Polyver Sweden slagit försäljningsrekord.
Vi har hjälpt Polyver Sweden att ta den position man vill ha på marknaden. Vi har nått ut med varumärket på Instagram och Facebook, och även drivit trafik till Polyver Swedens nya hemsida.