Redbull - Ultimate Driver
Event & marknadsföring - Lansering i Sverige
Industri: Energidryck
Om uppdraget
Visste ni att det var Louder Family som såg till att Red Bull blev trendigt i Sverige?
Koncept, idé och genomförande gjordes av Louder Family. Ett klassiskt Red Bull-projekt som genomfördes mitt i de centrala delarna av Stockholm, med Slottet, Riksdagen, Grand Hôtel, Café Opera och Strömmen som fond.
Red Bull hade svårt att ta sig in på Stockholms Stads absolut finaste krogar, det ansågs som en bonnig produkt. Vi konceptualiserade Red Bull Ultimate Driver så att en så kallad Dark Driver besökte alla de coolaste krogarna och kastade en vit broderad Red Bull Ultimate Driver-handske framför utvalda krögare. Dessa krögare kunde hitta information om vart den andra handsken fanns. Vid den andra handsken fanns även en egen racingoverall, hjälm och skor. Alla krögare fick ta del av en gedigen racingskola med några av Sveriges främsta förare. Allt avslutades med ett kvalrace på den stora tävlingen, senare under året.
Koncept, idé och genomförande gjordes av Louder Family. Ett klassiskt Red Bull-projekt som genomfördes mitt i de centrala delarna av Stockholm, med Slottet, Riksdagen, Grand Hôtel, Café Opera och Strömmen som fond.
Red Bull hade svårt att ta sig in på Stockholms Stads absolut finaste krogar, det ansågs som en bonnig produkt. Vi konceptualiserade Red Bull Ultimate Driver så att en så kallad Dark Driver besökte alla de coolaste krogarna och kastade en vit broderad Red Bull Ultimate Driver-handske framför utvalda krögare. Dessa krögare kunde hitta information om vart den andra handsken fanns. Vid den andra handsken fanns även en egen racingoverall, hjälm och skor. Alla krögare fick ta del av en gedigen racingskola med några av Sveriges främsta förare. Allt avslutades med ett kvalrace på den stora tävlingen, senare under året.
Utöver detta så ville man nå en helt ny målgrupp; yrkeschaufförer och bilförare skulle börja dricka Red Bull istället för kaffe. Innan genomfört projekt fanns det undersökningar som visade att endast 1 av 10 yrkeschaufförer kunde tänka sig att dricka kaffe istället för Red Bull när de körde bil. Inte mycket att hurra för.
Nu till själva eventet som då skapades enkom för att sätta sig ”top of mind” i denna trendiga värld av krögare, konsumenter och bilförare.
Vi bjöd in 16 proffs – alla värda namnet fanns på plats – plus en hemlig gäst som vi inte kunde nämna förrän tre dagar innan eventet. Då hade nämligen slottets säkerhetstjänst inte möjlighet att stoppa prinsens deltagande, utan var helt enkelt bara tvungna att säkra sitt objekt.
I finalen fanns det 32 platser, de övriga 16 platserna kunde vem som helst kvala till från Lund i söder till Umeå i norr. Detta gjorde det möjligt för vilken motorsportsintresserad svensk som helst att plötsligt gå från att vara lastbilschaufför, student, eller läkare till att få vara med och tävla mot eliten.
Nu till själva eventet som då skapades enkom för att sätta sig ”top of mind” i denna trendiga värld av krögare, konsumenter och bilförare.
Vi bjöd in 16 proffs – alla värda namnet fanns på plats – plus en hemlig gäst som vi inte kunde nämna förrän tre dagar innan eventet. Då hade nämligen slottets säkerhetstjänst inte möjlighet att stoppa prinsens deltagande, utan var helt enkelt bara tvungna att säkra sitt objekt.
I finalen fanns det 32 platser, de övriga 16 platserna kunde vem som helst kvala till från Lund i söder till Umeå i norr. Detta gjorde det möjligt för vilken motorsportsintresserad svensk som helst att plötsligt gå från att vara lastbilschaufför, student, eller läkare till att få vara med och tävla mot eliten.
Tillståndet tog mer eller mindre ett halvår att förhandla fram. Aldrig tidigare hade en sådan stor etablering genomförts på Stockholms gator. Klockan 05.00 på tävlingsdagen fick vi stänga av gatorna, klockan 09.00 skulle kvalet vara igång. 48 långtradare med utrustning rullade in och vi byggde detta komplexa set-up via ett taktfast planerande i rätt tid.
Amatörer mötte proffs. Prinsen startade sin racingkarriär. Kronprinsessan satt på hedersläktaren, tillsammans med våra partners och Stockholms Stad.
Red Bull etablerade en femstjärnig restaurang i ett av Formel 1-tälten.
Succén var given och kvällen avslutades på Café Opera! Nio av de tio inbjudna krogarna började servera Red Bull i sitt sortiment efter genomfört projekt, och 8 av 10 yrkeschaufförer bytte kaffet mot Red Bull.
Detta är vad vi kallar ett klassiskt Louder Family projekt! Koncept, influencers, stjärnor, sociala medier, kreativitet, taktfast planering, etablering, genomförande med ett extremt mediautfall, direktsändning i TV – allt detta i en välplanerad mix och med ett stort leende på läpparna.
Amatörer mötte proffs. Prinsen startade sin racingkarriär. Kronprinsessan satt på hedersläktaren, tillsammans med våra partners och Stockholms Stad.
Red Bull etablerade en femstjärnig restaurang i ett av Formel 1-tälten.
Succén var given och kvällen avslutades på Café Opera! Nio av de tio inbjudna krogarna började servera Red Bull i sitt sortiment efter genomfört projekt, och 8 av 10 yrkeschaufförer bytte kaffet mot Red Bull.
Detta är vad vi kallar ett klassiskt Louder Family projekt! Koncept, influencers, stjärnor, sociala medier, kreativitet, taktfast planering, etablering, genomförande med ett extremt mediautfall, direktsändning i TV – allt detta i en välplanerad mix och med ett stort leende på läpparna.
Resultat
Den nya visuella identiteten och hur Louder Family har implementerat den, har gjort att varumärket fullkomligt exploderat på marknaden. Redan två månader efter lansering hade Louder Family sett till så att Polyver Sweden slagit försäljningsrekord.
Vi har hjälpt Polyver Sweden att ta den position man vill ha på marknaden. Vi har nått ut med varumärket på Instagram och Facebook, och även drivit trafik till Polyver Swedens nya hemsida.
104%
Ökning i direkttrafik till hemsida
104%
Ökning i direkttrafik till hemsida
104%
Ökning i direkttrafik till hemsida