Sefina Pantbank

Webb - Design & content
Industri: Pantbank

Om uppdraget

Louder Family fick i uppdrag att uppdatera webbplatsen sefina.se. Vi skulle designa både UI och UX (användargränssnitt och användarupplevelse), skapa innehållsarkitektur samt skriva grundläggande copy som bolaget kunde bygga vidare på.
 
Sefina ville ha en webbplats som är lättnavigerad, interaktiv, snygg, snabb och som följer modern standard. De önskade såklart även att besökarna stannar kvar på webbplatsen och klickar sig runt där och att besökarna kommer tillbaka flera gånger. Och förstås att sidan konverterar – inte minst att webbplatsen skulle kunna användas för att låna och panta på.
 

Vi hade en utmaning framför oss.

Inget för hobbywebbdesignern
Sefina.se är en komplex webbplats då den innehåller både en webbshop med tiotusentals helt unika produkter, pantbelåningssystem, värderingssystem, kalkylatorer av olika slag, pressrum, blogg, kundportal för att hantera lån, livechatt, bildande artiklar och mängder av viktig information till både köpare och låntagare. Webbplatsen innehåller dessutom många kopplingar till externa databaser.
 

Vi skred till verket.

/sefina-pantbank-webb
Analys
 

Vi började med att analysera Sefinas dåvarande webbplats för att få grepp om de största problemen:

  • Webbplatsens besökare ”vände i dörren” – hög s.k. bounce rate.
  • Platsen var svårnavigerad, med bl.a. fyra olika menyer för besökarna att tappa bort sig i.
  • Massor av text, i långa stycken och i svart på vitt, skrivna främst med SEO och rankning i åtanke. Inte så läsvänligt.
  • Låg responsivitet – sidan var byggd främst för datorbesökare men hade främst mobilbesökare.
Åtgärder

Utöver de omedelbara problemen så hade ju då Sefina en lång rad önskemål om ytterligare utveckling. Dessa ihop med problemen som behövda lösas gav oss en hel del att ta itu med. Detta gjorde vi:

  • Uppgraderade plattformstekniken för snabbhet och högre säkerhet.
  • Designade om plattformen för mobilbesökare men ha även datorbesökare i åtanke.
  • Skapade ny grafisk identitet.
  • Skalade bort och strukturerade om innehåll för enklare navigering och interaktion.
  • Skiljde ut webbshopen så att resten kunde omformas för informationssökning och rankning.
  • Förenklade köpflöde och filtering samt skapade smidig funktion för att få föremål värderade online.
  • Skapade ”Vintage box” – en låda för användarna skicka in och belåna sina värderade föremål.
  • Skapade snygg och smidig kundservice-chatt.
  • Gjorde det enkelt för webbshopsredaktörer att tagga produkter.
  • Vi levererade.
Resultatet
Resultatet kan sammanfattas med att vi har en riktigt nöjd kund – en som numera har många fler och nöjdare kunder. Och är kunderna nöjda, så är vi nöjda!
sefina pantbank webb case

Resultat

Den nya visuella identiteten och hur Louder Family har implementerat den, har gjort att varumärket fullkomligt exploderat på marknaden. Redan två månader efter lansering hade Louder Family sett till så att Polyver Sweden slagit försäljningsrekord.

Vi har hjälpt Polyver Sweden att ta den position man vill ha på marknaden. Vi har nått ut med varumärket på Instagram och Facebook, och även drivit trafik till Polyver Swedens nya hemsida.

104%

Ökning i direkttrafik till hemsida

104%

Ökning i direkttrafik till hemsida

104%

Ökning i direkttrafik till hemsida

Andra cases

Kontakta oss!