Winter Jam

Snowboard WC & King of Style - Event & marknadsföring
Industri: Vintersport

Om uppdraget

Svenska Skidförbundet, SSF har som affärsmodell att vinna medaljer på stora mästerskap. För att göra så krävs en nyrekrytering till skidsporterna. Under en period i mitten av 2000 försvann underlaget från en tidigare välfungerande tävlingsverksamhet inom snowboard när free ski-generationen slog igenom, på grund av twin tip-skidans revolutionerande ankomst.

SSF kom med ett blankt papper och en önskan om att skapa ett format som skulle göra det hett att tävla igen.

Som så många gånger inom dessa mindre subkulturer var budgeten tajt, så vi tog dock beslutet att försöka konceptualisera dessa sporter på ett nytt, framstående sätt, och sälja det till marknaden.

Resultatet blev ”Winter Jam”, ett format där FIS Snowboard World Cup ingick och där de för första gången i historien blandade de två sporterna, skidor och snowboard. Under paraplyet Winter Jam byggde vi även världens främsta inbjudningstävling för skidåkare, King of Style. För att skapa en unik inramning hyrde vi Stockholms Stadion. Sedan fyllde vi den med 50 utställare, en stor scen med Sveriges främsta band, en motorcrossuppvisning av världsklass, en railarena för kidsen, och många prova på-aktiviteter.

Projektet föll väl ut och vi hade direktsändning i 45 länder, eftersändning i över 100 länder, 100 journalister på plats, 700 VIP gäster, 22 000 besökare, 150 atleter och coacher från hela världen.

Stadium presenterade Winter Jam, Peak Performance King of Style, Nokia Big Air, Stockholm Stadion var med som host-city och de har under sina dagar aldrig fått ett sådant stort media-utfall sedan OS 1912.
/winter-jam

En av de delar i projektet som vi är mest stolta över är de ord som Stockholms Stad och Polisen yttrade efter genomförandet.”Louder Family har med sin unika insikt och noggranna precision genomfört ett event på en K-märkt arena utan att skada en endaste pinal samt att hela arrangemanget genomfördes utan minsta stök eller fylla som många andra idrotter har med sig i sin svans.”

Det långsiktiga resultatet med projektet är tydligt; när SSF hade svårt att rekrytera åkare till sin verksamhetsmodell så byggde vi en medial plattform för åkarna att stå på, och tävla mitt i medias och deras följares ögon. Åkarna stormtrivdes och kom tillbaka varje år vi drev projektet. Idag har SSF flera starka tävlingsåkare med bland annat Sven Thorgren och Henrik Harlaut i spetsen.

Resultat

Den nya visuella identiteten och hur Louder Family har implementerat den, har gjort att varumärket fullkomligt exploderat på marknaden. Redan två månader efter lansering hade Louder Family sett till så att Polyver Sweden slagit försäljningsrekord.

Vi har hjälpt Polyver Sweden att ta den position man vill ha på marknaden. Vi har nått ut med varumärket på Instagram och Facebook, och även drivit trafik till Polyver Swedens nya hemsida.

104%

Ökning i direkttrafik till hemsida

104%

Ökning i direkttrafik till hemsida

104%

Ökning i direkttrafik till hemsida

Andra cases

Kontakta oss!