värdet av SEO och SEM

Värdet av SEO och SEM: Att skapa trafik och konverteringar för ditt företag

En av de största utmaningarna för en online-verksamhet är att locka tillräckligt med trafik till din online-verksamhet, i syfte att öka försäljningen. Det är där värdet av SEO och SEM kommer in i bilden – alltså sökmotoroptimering (SEO) och sökmotormarknadsföring (SEM). Genom att använda båda strategierna kan ni öka er synlighet och generera mer trafik till webbplatsen. Vi går igenom värdet av SEO och SEM och hur du kan använda dem för att skapa trafik och konverteringar för ditt företag.

Vad är SEO och vad betyder det för ditt företag?

SEO är en metod för att förbättra hemsidans synlighet i sökmotorernas organiska sökresultat. Genom att optimera webbplatsen för specifika sökord och fraser kan ni öka synligheten och därigenom locka till er rätt besökare. Dessa besökare har en högre sannolikhet att bli kunder eftersom de redan är intresserade av det du erbjuder.

Genom att använda SEO kan du förbättra er hemsidas användarupplevelse (UX). Genom att skapa en användarvänlig och lättanvänd webbplats kan du öka konverteringsgraden. Vilket betyder att fler besökare kommer att bli kunder eller utföra en önskad handling på din webbplats, till exempel att registrera sig för en nyhetsbrev eller ett konto.

Vad är SEM och vad betyder det för ditt företag?

SEM är en digital marknadsföringsmetod som används i syfte att öka trafiken till er hemsida. Det görs genom betalda sökannonser, även känt som Pay-per-click (PPC). Med PPC kan ni placera annonser högt upp på sökmotorns sökresultatsidor. Det ökar synligheten och lockar fler besökare till hemsidan. Förutom att köpa upp annonser kan ni också använda er av retargeting-annonsering. Det innebär att ni riktar annonser till personer som tidigare besökt er webbplats.

SEM ger er en chans att testa olika sökord, annonser och kampanjer för att se vad som ger bäst resultat. Ni kan också anpassa annonserna baserat på målgrupp, region och språk, vilket kan hjälpa er att nå ut till de rätta personerna vid rätt tidpunkt.

Hur kan ni använda SEO och SEM tillsammans?

SEO och SEM är två kraftfulla marknadsföringsverktyg. Allra starkt är de de används tillsammans för att öka era chanser att synas i sökmotorer. Detta lockar fler besökare till er webbplats. Genom att använda SEO kan ni bygga upp en organisk synlighet som kan pågå länge. SEM ger dig däremot möjlighet att öka din synlighet snabbt och når de potentiella kunderna omedelbart.

Att kombinera SEO och SEM boostar er synlighet och därmed ökar er försäljning. Genom att använda sökordsanalysen som en gemensam grund, kan ni förstå vilka sökord som populära relaterade till er verksamhet. Detta kan hjälpa er att optimera er webbplats och skapa annonser som är relevanta för just dessa sökord. Och därmed ökar ni er synlighet hos sökmotorerna.
värdet av SEO och SEM

Genom att ha en strategi för SEO och SEM som är i synk med hemsidas syfte och era målgrupper – kan ni dra nytta av de olika fördelarna med SEO och SEM på bästa sätt. Låt inte ert företags webbplats gå oupptäckt på nätet Använd SEO och SEM för att driva mer trafik och konverteringar för ditt företag. Vi på Louder Family besitter expertis inom områderna. Vi hjälper er gärna att sätta upp från start, få in er på rätt spår eller boosta befintlig SEO och SEM. Kontakta oss så hjälper vi er!