Windows 10
Webb - Design & content
Industri: Tech
Om uppdraget
Vi på Louder Family har under många år hjälpt Microsoft och Windows med kommunikation, marknadsföring och reklam. Nu var det dags att lansera Windows 10 i Sverige. Louder fick uppdraget att aktivera lanseringen även denna gång.
Eftersom Windows riktar sig till alla, dvs. en riktigt bred målgrupp så valde vi att ta fram ett kommunikationskoncept som gick att dela upp och göra lite olika för varje sub-målgrupp. Det var viktigt att reklamen skulle få stor spridning digitalt, och man såg gärna att den skulle få viral spridning.
Marknadsföringen skulle gå att göra live på event, spridas via reklamfilm, sociala medier, YouTube prerolls och bild.
Eftersom Windows riktar sig till alla, dvs. en riktigt bred målgrupp så valde vi att ta fram ett kommunikationskoncept som gick att dela upp och göra lite olika för varje sub-målgrupp. Det var viktigt att reklamen skulle få stor spridning digitalt, och man såg gärna att den skulle få viral spridning.
Marknadsföringen skulle gå att göra live på event, spridas via reklamfilm, sociala medier, YouTube prerolls och bild.
Windows ville berätta att nya Windows 10 är snabbare, smartare, säkrare och snyggare. Med Windows 10 får man det lilla extra. Målet var förstås att få så många som möjligt att uppgradera sina operativsystem till Windows 10.
Vi tog fram konceptet ”Upgrade Experience”! Vi valde att göra det hela med guerilla-touch, där vi överraskade folk på oväntade platser med oväntade härliga saker om de hade uppgraderat sin PC till Windows 10.
Några av nedslagen
Vi satte en butler på en busshållplats en regnig dag i Stockholm, och om man hade uppgraderat till Windows10, så fick man resa med bubbel och jordgubbar i en Limousin istället för med bussen. Den här videon var den första i serien, och fick viral spridning.
Vi gjorde köpflödet och filtreringen i webshopen smartare och mer lättbegripligt, gjorde det enkelt att värdera föremål online för att skapa kontakt för pantlån, och såg till så att de stora mängderna text menat för Googlerankning från den gamla sajten, istället blev artiklar som hamnade på en egen del av hemsidan med möjlighet för sök och call to actions.Vi såg till så att det blev möjligt att på ett smidigt sätt värdera olika föremål online, samt beställa en Vintagebox när man väl bestämt sig för att man vill pantbelåna sitt föremål.
Vi designade även om belåningssystemet, den så kallade kundportalen, där användare loggar in för att se sina lån och köp, så att det matchade den nya looken på resten av sajten. Vi integrerar även auktions-kalendern på sajten.
Vi tog fram konceptet ”Upgrade Experience”! Vi valde att göra det hela med guerilla-touch, där vi överraskade folk på oväntade platser med oväntade härliga saker om de hade uppgraderat sin PC till Windows 10.
Några av nedslagen
Vi satte en butler på en busshållplats en regnig dag i Stockholm, och om man hade uppgraderat till Windows10, så fick man resa med bubbel och jordgubbar i en Limousin istället för med bussen. Den här videon var den första i serien, och fick viral spridning.
Vi gjorde köpflödet och filtreringen i webshopen smartare och mer lättbegripligt, gjorde det enkelt att värdera föremål online för att skapa kontakt för pantlån, och såg till så att de stora mängderna text menat för Googlerankning från den gamla sajten, istället blev artiklar som hamnade på en egen del av hemsidan med möjlighet för sök och call to actions.Vi såg till så att det blev möjligt att på ett smidigt sätt värdera olika föremål online, samt beställa en Vintagebox när man väl bestämt sig för att man vill pantbelåna sitt föremål.
Vi designade även om belåningssystemet, den så kallade kundportalen, där användare loggar in för att se sina lån och köp, så att det matchade den nya looken på resten av sajten. Vi integrerar även auktions-kalendern på sajten.
Sefina hade behov av en snygg, funktionell kundservice-chatt, och det skapade vi såklart!
Vi gjorde också redaktörsupplevelsen smartare. Sefinas redaktörer för webshopen är personer som arbetar i deras butiker, och det behövde vara lätt att göra rätt med taggningar för filtreringen, då alla produkter de säljer är helt unika. och det skapade vi såklart!
Se mer av förvandlingen i dokumentationen nedan och surfa in på sefina.se!
Vi gjorde också redaktörsupplevelsen smartare. Sefinas redaktörer för webshopen är personer som arbetar i deras butiker, och det behövde vara lätt att göra rätt med taggningar för filtreringen, då alla produkter de säljer är helt unika. och det skapade vi såklart!
Se mer av förvandlingen i dokumentationen nedan och surfa in på sefina.se!
Resultat
Den nya visuella identiteten och hur Louder Family har implementerat den, har gjort att varumärket fullkomligt exploderat på marknaden. Redan två månader efter lansering hade Louder Family sett till så att Polyver Sweden slagit försäljningsrekord.
Vi har hjälpt Polyver Sweden att ta den position man vill ha på marknaden. Vi har nått ut med varumärket på Instagram och Facebook, och även drivit trafik till Polyver Swedens nya hemsida.
104%
Ökning i direkttrafik till hemsida
104%
Ökning i direkttrafik till hemsida
104%
Ökning i direkttrafik till hemsida